Boze rug

Mijn tweede naam is afgeleid van een naam die ‘eerlijk’ en ‘Hij zal je sterken’ betekent.
Als ik naar mijn gedrag kijk, trek ik een pijnlijke conclusie.
Niet het uiterlijke gedrag, maar die tegenover de hij met hoofdletter.
Ik zie mezelf in gedachten als een meisje/dochter naar wie Hij de hand liefdevol en ongedwongen uitstrekt, maar mijn rug boos naar hem keer, voor iets wat Hij niet heeft gedaan of wel, maar niet zoals ik dat wou.
Alsof ik weet wat beter voor mij is.
En dan zijn er tijden dat ik weet dat ik van hem houd. Iedereen kent die ‘hit the wall’ momenten. Of wanneer Hij zo ‘out of the blue’ heel duidelijk komt opdagen met iets extra expressief, speciaal voor jou en je weet duidelijk dat het om jou gaat.
Liefde is zo een onding. Liefde haalt alles in jou naar boven, om je te laten groeien, genezen, en als er rotte dingen in je zitten, kan je ertegen strijden.
Dingen die maken dat je die liefde niet wil aanvaarden en liever zelf de touwtjes in poten hebt, geen handen hoor.
Ik zelf heb mooie dingen en rotte dingen. Die mooie dingen maken mij soms trots, maar soms trekken zij mij dichter naar Hem toe. Die rotte dingen maken mij niet trots, maar koppig en een spons voor leugens (wie weet niet wie de vader van de leugen is), om die rotte dingen accepteer ik leugens en bedek ik leugens, die alleen maar zorgen voor nog meer leugens.
Die rotte dingen helpen mij soms ook naar Hem toe, omdat ik erken dat er rotte dingen zijn en ik het zonder Christus niet ga redden. Dus keer ik mijn gezicht weer naar Hem, maar met een ‘self-interest’ blik. Misschien doet dat meer zeer dan die ‘boze rug’.

Ik geloof wel dat ik eerlijk ben, maar niet genoeg. Nou ja, dat bestaat eigenlijk niet.

Ik preek dat ik realistisch ben, maar ben ook zo een vreselijke fantast. (dat is wel een sterk woord). Ik denk dat ik die twee gebieden in mijn leven moet gaan identificeren. Waar ben ik realistisch en waar fantaseer ik mijn hersenen los en de kosmos kapot.

Mooie dingen, pijnlijke woorden, jeugd, toekomst, kosmos, kapot…sleutelwoorden die je hiernaartoe kunnen leiden. Of de interesse in de dingen (rommel en logica) die ik neertype?
Either way, dan weet je een stukje meer over mij en misschien over jou of iemand anders die je allang probeert te begrijpen.

Tot mijn volgende post, ciao

Leave a Reply

