Zo zijn wij, soms

Soms voelt mijn ziel, of is het mijn geest, ruim aan. Dan waant die zich in plaatsen, ver van het vlees waarin ze reist. Dan droomt mijn hoofd vol verlangen van plaatsen die geografisch, emotioneel en financieel buiten bereik van mij liggen.

Ze ziet dagen die zonnig beginnen, stilgestane tijd en witte kamers in houten huizen met open ramen. Ze ziet museau, einzelgang en voldoening.

En die dingen die ze ziet, heeft zij in de toekomst gehaald en beleeft. Alhoewel ik het moeilijk vind om te accepteren, bevatten en aan te gaan, kan ik niet eromheen dat mijn ziel deze dromen heeft geschapen en dat zij die doelen wilt bereiken.

Ik kan niet eromheen, net zo als ik niet eromheen kan dat zij een danseres is of een multi kunstenaar. Ik hoop haar op tijd te grijpen en te begrijpen en te weten waar zij naartoe wil en wie zij werkelijk is, zodat ik haar kan vinden en met haar meekan. Want ik heb het idee dat zij bij mij is, maar toch zo vaak afdwaalt naar de toekomst, naar bijzaken en terugkijkt naar het verleden.

Ik hoop eens een met haar te zijn. Want soms is zij als een donkere schaduw, die zichtbaar geheimzinnig ronddwaalt. Wel zijn haar dromen bewonderenswaardig en heb ik haar erg lief.

Maar soms is zij vlakbij, gesloten als een beschadigd boek dat moeizaam en met nog meer schade opengaat. Dan zit ze op zichzelf te mokken en kan er niemand meer bij. Dan is de wereld daarbuiten te groot en zijn er zwart-witte dromen in haar hoofd, soms bloedrood en geel.

Moet de grote oceaan maar wachten en kunnen de musea even dicht, want dan kunnen ze ons weinig schelen.

Soms is ze zweverig en op andere dagen een beetje meer standvastig. Zoals zij soms proactief en soms counter productive kan zijn.

Leave a Reply

